Samen aandacht bij het rijden weer gangbaar maken

07-11-2017 1 reacties

Ruim 40 organisaties nemen de verantwoordelijkheid om samen het verkeerde gebruik van smart devices in het verkeer drastisch terug te dringen. Ze tekenden daarvoor een convenant. ANWB is een van de initiatiefnemers en ook TomTom ondertekende het convenant. Smart Mobility Stories zocht hen op.

Waarom is dit initiatief nodig?

Simon Hania, Vice President Privacy & Security bij TomTom: “Tot enkele jaren terug daalde het aantal slachtoffers onder auto-inzittenden nog sterk, maar die daling is aan het afvlakken.” Als we de cijfers erop naslaan zien we dat het aantal doden onder auto inzittenden in 2015 en 2016 zelfs twee jaar achtereen is gestegen sinds 1972. 

Marga de Jager, directeur Merk & Leden bij de ANWB: “Tegelijkertijd is het bezit en gebruik van smartphones in de afgelopen jaren snel toegenomen, en die worden ook veel in het verkeer gebruikt. Vooral onder jongeren is het gebruik van smartfuncties en -devices tijdens het rijden normaal. En dat leidt tot ongelukken. Wij zien het als onze opdracht om voorlichting te geven over de gevaren van het gebruik van smartfuncties in het verkeer en het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid die we willen nemen. We staan dan ook helemaal achter de belangrijkste boodschap in het convenant: ‘We accepteren in Nederland geen slachtoffers meer die te wijten zijn aan het gebruik van smartfuncties in het verkeer’.”

Simon: “Het is goed dat een ledenvereniging als de ANWB dit initiatief heeft genomen. Technologische bedrijven als TomTom kunnen zich hierbij aansluiten. Niet onder druk van regelgevers of technologie, maar omdat je je vanuit eigen verantwoordelijkheid hard maakt voor een veilig gebruik van smartfuncties. Het brede draagvlak en belang dat we hier op deze manier in Nederland aan geven straalt ook in Europees verband iets uit. Zo kun je voorkomen dat er bijvoorbeeld regelgeving komt die geen draagvlak heeft.”

Kun je een voorbeeld noemen uit de eigen praktijk hoe jullie bezig zijn met verkeersveilig gebruik van apps en smartfuncties?

Simon: “TomTom wil mobiliteit makkelijker, veiliger en groener maken. Dat doen we niet alleen met navigatie, maar ook met apps en bijvoorbeeld kaarten voor de industrie. Een belangrijke vraag voor ons is hoe we het makkelijk en aantrekkelijk maken om met de smartphone om te gaan, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. We doen daarom veel onderzoek naar human machine interface, user experience, userinterfaces en veiligheid. We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een navigatie app (GO Mobile) je smartphone om te toveren tot een navigatieapparaat. Ook kun je zelf instellen welk type berichten je via je navigatieapparaat binnen wilt krijgen. Oproepen kun je ontvangen en berichten hardop voor laten lezen dankzij spraakbesturing en een Bluetooth handsfreeverbinding. Je kunt je telefoon dus veilig opbergen, terwijl je nog steeds toegang hebt tot alle services die je nodig hebt om van A naar B te komen.”

Ook ANWB heeft een dienst en app ontwikkeld om gegevens van je auto om te zetten in informatie en te delen met de gebruiker. Voldoet deze dienst aan de eisen voor verkeerveilig gebruik?

Marga: “De ANWB biedt inderdaad twee verschillende apps aan: zo is er de veilig rijden app en autoverzekering. De app geeft op basis van het rijgedrag feedback op jouw rijstijl en tips om deze te verbeteren. De rijstijl wordt bijgehouden op basis van snelheid, optrekken, remmen en het nemen van bochten. Op basis van je rijgedrag kun je dan korting krijgen op je verzekering.

Een andere app is ANWB Connected. Je krijgt hiermee ondersteuning onderweg. Het enige dat je nodig hebt is onze slimme connector. Dit apparaatje, een soort usb-stick, ‘praat’ met jouw smartphone en geeft je daardoor continu waardevolle informatie. Door onze ANWB Connected-app te downloaden, maak je je auto ineens veel slimmer. Dat kan een heleboel opleveren. Denk aan betere pechhulp, inzicht in je rijgedrag en altijd weten waar je auto is, maar ook een praktische rittenregistratie. We zorgen ervoor dat berichten zo kort mogelijk zijn en maken er werk van om de app in de toekomst spraakgestuurd te maken.”

 

Een vak apart

Simon: ”Het is een feit dat human machine interface en userinterfaces op smart devices echt een vak apart is. Je moet er verstand van hebben hoe je de interactie met en in de auto vormgeeft en hoe je de interactie met apps en smart devices in de auto vormgeeft. De inzichten uit wetenschappelijke onderzoek, zoals het position paper “Verkeersveilig gebruik van smart devices en Smart Mobility” die opsomt, past TomTom nu al zoveel als mogelijk toe. Zo vullen beide elkaar aan: niet alleen beantwoorden we de vraag wat je zou moeten doen, maar juist ook hóe je dat dan kunt doen brengen wij in. In de uitgangspunten in het position paper (zie tekstblok) vinden wij de bevestiging dat we met veilig ontwerp al een heel eind op de juiste weg zitten.”

 

Pilot met eigen werknemers

Marga: “Ook al zijn er geen concrete cijfers beschikbaar, kunnen we er van uit gaan dat een groot deel van de ongelukken wordt veroorzaakt door het gebruik van de smartphone. En met name het appen in de auto. Daarom gaan we een pilot doen met onze eigen medewerkers. Je moet tenslotte zelf het goede voorbeeld geven. We vinden dat je een smartphone alleen nog maar mag gebruiken voor ondersteuning bij de rijtaak, denk aan navigatie. Zo dragen we ook echt uit dat volledige concentratie op het besturen van een auto of ander vervoermiddel de sociale norm is en gangbaar gedrag worden. We gaan daarvoor hulpmiddelen aanbieden, waardoor je niet meer kunt appen in de auto. We beginnen met een pilot met een paar honderd medewerkers, om te kijken hoe dit werkt.”

 

De 8 uitgangspunten voor optimale aandacht van de bestuurder voor het verkeer:

1. Voorkom invoeren van tekst op smart devices tijdens beweging in het verkeer.

2. Voorkom verleiding om verkeersgerelateerde diensten te raadplegen.

3. Sta communicatie toe wanneer de andere uitgangspunten niet in het geding komen.

4. Houd de ogen zoveel mogelijk op de weg: beperk informatie tot wat in één oogopslag kan worden waargenomen.

5. Houd zoveel mogelijk de handen aan het stuur van het voertuig (waaronder auto en fiets): minimaliseer handmatige bediening van het device.

6. Voorkom langdurige en intensieve mentale afleiding.

7. Draag de sociale norm uit.

8. Smart mobility-diensten moeten toegevoegde waarde bieden.

 

Dit artikel is onderdeel van de Smart Mobility Stories #8. Klik hier voor alle uitgaves van de Smart Mobility Stories of om je te abonneren.

 

1  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 

An Oniem 08-11-17 om 10:05

TomTom doet weer eens een grote broek aan. Ze zijn echt klein duimpje die hard met de grote jongens mee proberen te stampen.
Ook op de telefoon. De TomTom-app is zo onderhand de énige navigatie-app die ook nog eens geld kost. Ik denk dan ook dat deze door vrijwel niemand gebruikt wordt. Waarom zou je ook met Google-maps op iedere telefoon aanwezig met ook nog eens voortreffelijke verkeersinformatie?

 

Neem contact op:

088 798 26 31
info@connectingmobility.nl 

Bezoekadres:

Griffioenlaan 2
3526 LA Utrecht

Postadres:

Postbus 2232
3500 GE Utrecht

Volg ons op:

Twitter
LinkedIn